טעות שלו רווח שלך

לא פעם יכולה הטעות של המתחרה שלך להיות שווה עבורך ניצחון במכרז. הטעות אינה חייבת להיות משמעותית ויכולה להתבטא למשל בדרך הגשת המסמכים או אי הצמדות להוראות המכרז בצורה הכי טכנית שניתן.

כך למשל קרה במקרה של שני ספקים שהתחרו במכרז של עיריית ערד לאספקה והתקנה של מושבים במתנ"ס כאשר לספק א' היה מוצר נוח יותר וספק ב' היה זול בשקל אחד בלבד.

ועדת המכרזים קיימה 3 ישיבות לבחירת הזוכה:

בראשונה בחרה הועדה בספק ב' בכפוף לבדיקה משפטית וטכנית של הצעתו כאשר בזו הטכנית שנעשתה על ידי אדריכלית הפרויקט, נכתב דווקא כי המושב של ספק א' עדיף מבחינת נוחות וכך גם בשירות. חוות דעת זו נמסרה לוועדת המכרזים, ומסיבה זו החליטה הועדה בישיבה השנייה שהזוכה במכרז הוא ספק א'.

לאור היפוך ההחלטה, פנה ספק ב' לוועדת המכרזים וטען שהאדריכלית חרגה מתפקידה ופעלה ללא סמכות, ודרש לבטל את החלטת הוועדה ולהחזיר את זכייתה לתוקף. הוועדה, מבלי ששמעה את ספק א' קבלה את הדרישה והכתירה את ספק ב', שכזכור הצעתה הייתה זולה יותר בשקל, כזוכה!

חייבים להקפיד על חוקי המכרז: כך ניצחנו

בשלב זה החליט ספק א' לצאת לקרב משפטי שכפי שאתם יכולים להניח הכלים המשפטיים במקרה זה אודות תקינות המכרז היוו מבחינתו לא פחות כתשתית למהלך אסטרטגי כאשר שתי טענות מרכזיות, הביאו לו את הניצחון (1) האחת, כי וועדת המכרזים השלישית ששמעה את ספק ב' לא נתנה לספק א' את זכות הטיעון; (2) והשנייה, שהבדיקה המשפטית של הצעת ספק ב' לא פסלה את הצעתו למרות שינויים מפליגים שנעשו על ידה, בנוסח אישור הביטוחים.

לשמחתנו, השופטת הסכימה וציינה שביצוע השינויים אינו תקין ובכדי לעמוד בעיקרון השוויון יש לקבל את טענותיו של ספק א' ולקבוע שהזכייה – תוך שינוי הנוסח – אינה תקינה. העתירה התקבלה הוצאות משפט נפסקו ובכך הסתיים התיק.

לסיכום חברים, אנחנו משקיעים מחשבה רבה באיך לייצר אסטרטגיה – טובה יותר. באיך לבנות תמהיל שיווק – טוב יותר. ובכלל, באיזה נישה אנחנו יכולים להוביל ולהיות –טובים יותר. אך לפעמים, שווה להביט לעבר היריב שלנו ולבדוק – איפה הוא – רע יותר. איפה הוא, פחות טוב. איפה הוא – נפל. וכך למשל כפי שעיניכם קוראות בסיפור שלנו – שווה לבדוק האם המתחרה שלכם הקפיד על כל הפרטים, ולו הקטנים ביותר, יכול להיות ששם נמצא ניצחונכם.

בברכת מכרז מוצלח

יפעת מכרזים