השר מאיר כהן - היום הראשון בתפקידו כשר הרווחה, מגיב לראיון עם אריאנה מלמד על הטיפול באוטיסטים. המחסור בחוקרי ילדים ונוער
 
סוג מדיה:  רדיו
מקור:  גלי צה"ל
תאריך:  21/03/2013
שעה:  10:23:48
תכנית:  מה בוער
אורך:  10:57
מרואיינים:  רינו צרור, מאיר כהן
 
בכל שאלה או בקשה התקשרו לטל. 03-5635014
או במייל ל - מחלקת שירות לקוחות
תמלול    הסתר
רינו צרור : ועכשיו אנחנו עם שר הרווחה, מאיר כהן, בוקר טוב.
השר מאיר כהן : בוקר טוב, שלום.
רינו צרור : בהצלחה.
השר מאיר כהן : תודה רבה.
רינו צרור : וברכות.
השר מאיר כהן : תודה, תודה.
רינו צרור : איך אתה ביום הראשון לתפקיד?
השר מאיר כהן : שומע את אריאנה וטובע בים של בעיות מאוד מאוד קשות, מאוד מאוד מפוזרות. ויחד עם זה נפגש כבר שבוע עם אנשים שעובדים ברווחה שהם, אתה יודע, כמו שהייתי אומר על המורים שלי בבית הספר, עובדים בהיכל הקודש, אנשים נהדרים, ומנסה לסדר את הפזל הזה. אבל מלא התרגשות. אני יודע. שמח לאתגר הזה, לקשיים האלה שאני מקווה שאני אצליח.
רינו צרור : אתה תיארת נכון בתחילת הדברים, כי הקושי אולי הגדול מכולם זה העובדה שלכל אחד חסר הרבה מאוד.
השר מאיר כהן : לכל אחד חסר הרבה מאוד.
רינו צרור : וכמו שאמרה אריאנה לטרגדיות יש המון צבעים ובמקרה המסוים באמת אכן לא לכולם קוראים אוטיסטים. החלוקה הזו
השר מאיר כהן : כן. מצד שני, לא שאני בודק את הרכבי המשרד, גם החלוקה הזאת בתוך המשרד, אני, של האחראי לאוטיזם הזה ולאוטיזם האחר ולמוגבלות הזאת, ולמוגבלות, מה שהמדינה הזאת צריכה זה חוק, חוק רווחה מאוד מאוד ברור ששם תחת הכנפיים שלו את כל האנשים בעלי הצרכים והמוגבלויות ובונה סל בסיסי לאנשים האלה שהוא בעצם סף המינימום שכולם צריכים לקבל.
רינו צרור : אם כי, אתה יודע, שהניסיון שלנו עם החקיקות המרכזיות האלה הוא לא דבר כל כך מוצלח, כי הכי קל כאן זה לחוקק חוק. ליישם אותו זה ממש מסעות במדבר.
השר מאיר כהן : הלכתי לבדוק את זה. אני מסכים אתך עם כל מילה שאתה אומר. ישבתי עם קרין אלהרר בעקבות הפנייה של ההורים אלי, בדיוק מה ...
רינו צרור : אה, הורים לבעלי מוגבלויות שכעסו על סעיף 46.
השר מאיר כהן : כן כן, אמרו לי בעצם החוק הזה הוא מפלה. למרות שאני אמרתי להם, תראו חבר'ייה, בואו, לא נריב עכשיו על זה שהשיגו משהו לאוטיזם, כמו שלא נריב עם ... שהשיגו משהו לניצולי השואה. אבל הבעיה הזאת לא נעלמת מעינינו וחייבים לטפל בה, ואני אלך לטפל בה, כשדיברתי על החוק הזה אומרת קרין ואומרים יודעי דבר, זה חוק שעולה כמה מיליארדים. אז שאלתי כמה מיליארדים? אמרו צריך לפחות עוד שני מיליארד שקלים. אז אמרתי שהמהירות שבה אנחנו יודעים לא לקצץ, או להשיג עוד מיליארד, או שני מיליארד לנושא הביטחון היא כזו שכל פעם העמידה אותי כראש עיר שביקש דברים אחרים עם פה פעור. אמרתי, אלוהים אדירים כשאנחנו מדברים על קיצוצים פתאום יש, פתאום מוצאים, כי מישהו אומר זה הביטחון ועל ביטחון לא מתווכחים. אז אמרתי, אם אנחנו נדע להשמיע את הצעקה הזאת ואת הנחישות הזאת ושיבינו כולם שלהתעסק בנושאים של רווחה קשים כאלה ומשפחות, היא תיארה אחד לאחד, אני מכיר את זה מאנשים קרובים שיש להם בבית ילדים עם מוגבלויות כאלה ואחרות שחייהם הם גהינום. אבל אם נצליח לשים את זה על השולחן ולזעוק את הזעקה הזאת, אבל לזעוק אותה לא מתוך איזה בכיינות, אלא להגיד, המדינה חייבת לטפל בזה, תאמין לי, אפילו את המיליארד שקל. השאלה זה סדרי עדיפות. אנחנו צריכים לשכנע שהיום סדר העדיפות הוא לטפל באנשים האלה, יש עשרים ואחד אלף משפחות שיש להם ילדים מוגבלים, זה מדהים.
רינו צרור : כן. נכון. אתה יודע, אם יש מסקנה אחת שאני יכול לשתף אותך בה ממהלך הטיפול בנושא הזה בשנים האחרונות, זה שהמשרד שהיום אתה מופקד עליו לא יודע, לא יודע להוציא תמונת מצב כמו שצריך. כלומר להוציא תמונת מצב שתבוא ותגיד כמה מוסדות לנערים עבריינים, או לנערות חסרים. ולהודיע שחסרים ארבע מאות מקומות. כמה חוקרי ילדים חסרים וכמה כסף אני צריך כדי שחוקרי ילדים יתפקדו כמו חוקרי ילדים. אנחנו נתקלנו במהלך השנים האחרונות בעיקר בתגובה מגוננת, אתה מכיר את, אני יודע שאני מדבר עם מי שמכיר היטב את ההתנהלות הזאת, תגובה מגוננת שאין לה שחר בכלל ובכך היא גם מסתירה שלא בצדק, שלא בטובת המשרד ולא בטובת הנזקק את המצב האמיתי. אם שר הרווחה החדש יידע לבוא אלינו בעוד שלושה חודשים ולהגיד, חסר לי כאן איקס, כאן וואי, כאן זד ובסך הכל חסר לי כך וכך, נדמה לי שהמערכה תהיה הרבה הרבה יותר פשוטה.
השר מאיר כהן : אני חייב להגיד לך, רינו, שאני ביקשתי מהמשרד לקבל את זה תוך שבועיים מהיום, מאתמול.
רינו צרור : אה, פנטסטי. כן.
השר מאיר כהן : כי אני בדיוק כמוך. אבל אני לא רוצה חס וחלילה מהדברים שלי שיבינו שיושבים שם אנשים שלא עושים כלום בגלל אבל ההכללה המאוד ברורה. כלומר כל מסלול יודע פחות או יותר מה הוא עושה, אבל אין איזה הכללה של כולם, אין איזה ראיה הוליסטית, אין איזה חיבורים, ככה אני מיד מבין שזאת הבעיה. אני ביקשתי שיעשו את זה תוך שבועיים כי למשל אני רוצה לדעת בדיוק מה הבעיות הנקודתיות של העובדים הסוציאלים ובדיוק מה הבעיות של כמה מוסדות כאלה שקולטים המוסדות הנעולים והמוסדות הלא נעולים ששמעתי בתכנית שלך שאתה מטפל בזה, אלף ואחד דברים שרציתי לקבל חוברת עם מספרים ועם תקצוב, כמה חסר, שאני אדע לבוא ולהגיד, רבותיי זאת תמונת המצב. אז אני בטוח שלא נקבל את הכל, אבל לפחות השנה לשמור על הקיים.
רינו צרור : לא. אבל גם תדע היכן אתה עומד וגם אנחנו נדע היכן ואולי נוכל לעזור. אבל אם אתה משוכנע שלא יקצצו לך השנה בתקציב?
השר מאיר כהן : אני ייאבק עם החבר שלי יאיר לפיד, שר האוצר שלי ועם ראש הממשלה. אני אאבק. אסור לגעת בתקציב הרווחה. אני, תבין, רינו, אני רוצה שתבין, אני באתי להיות השר של האנשים האלה שאריאנה דיברה עליהם. אני השר שלהם. אני אאבק.
רינו צרור : כן. אני רוצה, ברשותך, לעבור על שניים-שלושה דברים ככה במהירות כדי שלהבין איפה אתה עומד. אתה נכנס היום למשרד שהוא חלק גדול מהשירותים שבו מופרטים. אתה תמשיך את התהליך הזה או?
השר מאיר כהן : לא. תהיה עצירה מוחלטת של ההפרטות האלה. תהיה עצירה מוחלטת. אני בעשר שנים אחרי היותי ראש עיר הלכתי לבקר ילדים ... שלא הופרט בדימונה, והלכתי לבקר ילדים במקומות שהופרטו. הבדל שמים וארץ. אסור, ההפרטה משדרת שאנחנו משתחררים מהמחויבות שלנו כמדינה. ההפרטה נעשית כאשר אתה רוצה לחסוך כסף, ואנחנו לא רוצים לחסוך כסף, אנחנו רוצים להתייעל, אבל לא לחסוך כסף בכדי להביא את זה לקבלן שיטפל בילדים שסגורים בתוך איזה בית והרגולציה ... רגולציה מגומגמת. אני אעצור את ההפרטות של משרד הרווחה. את זה אני מבטיח.
רינו צרור : הרבה עיניים מתמלאות דמעות עכשיו כאשר הם שומעות את מה שאתה אומר, השר מאיר כהן.
השר מאיר כהן : אני אעצור את זה, אסור לעשות את זה. זה, מחר יפריטו בתי ספר.
רינו צרור : שאלה שנייה, אנחנו מבינים ששר המסחר והתעשייה החדש רוצה לחזור ולהפעיל את תכנית ויסקונסין, האם אתה בעד?
השר מאיר כהן : אני בפעם האחרונה שבדקתי את תכנית ויסקונסין, ובזמנו ביקשתי שהיא תהיה בדימונה עירי ושלחו את זה לאשקלון ואמרו לי שלא. הבנתי שבמתכונת שהיא באה אלי היא הייתה כישלון אחד גדול. הבנתי שזה, כמו שהיה פעם שיקום שכונות, מי ששיקם את עצמו זה קבלנים, זפתים וגגנים וכולי וכולי. אז אני לא יודע, אני מקווה שהשר ילמד, אם הוא יוכל להפיק לקחים וזה אופטימי, תהיה באמת תכנית השמה לאנשים במקומות עבודה כן, אבל אם זאת תהיה תכנית שקבלנים זריזים ירוויחו כסף, ממש לא.
רינו צרור : ומה היא העמדה שלך בנושא שככל שאני זוכר ויודע קרוב אליך, כימיקלים לישראל, האפשרות למכירה של כימיקלים לישראל לגוף חיצוני.
השר מאיר כהן : תראה, אנחנו נאבקים הרבה שנים את המכירה של מחצבי המדינה בקלי קלות, בהינף יד. אני ארגנתי כנס בכנסת עם עשרים חברי כנסת חוצה מפלגות. הייתה אמירה מאוד ברורה שאנחנו נאבק ולא בגלל ועדי העובדים ולא בגלל איש זה או אחר. אלא בגלל השלושים אלף עובדים בכי"ל שגרים בנגב, זה המעגל הראשון, השני והשלישי. אני מאמין גדול שאם חברה שאין בה לא שום ציונות ועסקיה לא מתנהלים בארץ והרווחים לא הולכים לפיתוח ולעובדים ויש למפעל בצד השני של ים המלח, כחמישה קילומטר בקו אווירי ששם עלות הפועל היא שלוש מאות דולר ואצלנו זה אלפיים דולר, מהר מאוד היא תתחיל להעביר ייצור לשם. צריך לעצור את זה. אני גם לא חושב שמדינה כזאת, כמו שלנו, צריכה להתנהג כמו אחת ממדינות העולם השלישי שבאים כל מיני טייקונים לחפור את היהלומים ולהשאיר שם את האנשים עניים. אסור לתת לזה. אני אאבק בזה אישית.
רינו צרור : השר מאיר כהן, תודה רבה לך על הדברים. אנחנו מאחלים לך חג שמח.
השר מאיר כהן : תודה רבה ושיהיה חג שמח.
רינו צרור : ותמצא אותנו שותפים נאמנים בכל הדרך הזו.
השר מאיר כהן : ואתה תמצא אותי על כל שאלה, גם אם לא יהיו לי תמיד תשובות, אבל אני לא אפחד משום דבר, אני אהיה תמיד לשרותכם.
רינו צרור : השר מאיר כהן תודה רבה לך וחג שמח.
5 אייטמים אחרונים של רינו צרור
שנה מרואיינ/ת: רינו צרור, מאיר כהן
 
17/04/2024,   גלי צה"ל ,  תום כהן, מנצח תזמורת ירושלים מזרח ומערב - שיחה על מוזיקה פרסית     הזמן תמלול
17/04/2024,   גלי צה"ל ,  פרופ' סמי סמוכה, חתן פרס ישראל לסוציולוגיה - תמונת מצב חברתית על בסיס המחקרים כיצד הוא רואה אותנו ברגע הזה: הפילוג בחברה הישראלית, שקיבל תאוצה בזמן ההפיכה המשטרית, נעצר בגלל המלחמה אבל המלחמה הזאת אחרי חצי שנה הולכת ושוכחת ולכן היא פחות ממלאת תפקיד של אחדות כי לא פתרו את הבעיות של ההפיכה המשטרית.     הזמן תמלול
17/04/2024,   גלי צה"ל ,  שמי עטר, לוחם מלחמת יום הכיפורים ב-1973 שנעצר ע"י המשטרה בגלל טנק קרטון - לטענתו נעצר כדי לדכא את המחאה נגד הממשלה וכדי לעצור את הלוחמים מלצאת להפגנה. במהלך החקירה הוא הרגיש שהוא חנוק וצעק שהוא הלום קרב. מטופל בביה"ח איכילוב.    רכוש תמלול
17/04/2024,   גלי צה"ל ,  אור נאסה, ניצול מסיבת הנובה ברעים ב-7/10 - היה אתמול בכנסת לדיון על התמודדות השורדים והעזרה שהם צריכים לקבל שאינה מספיקה. אחרי הדיון הניצולים הבינו עד כמה הכל רקוב מבפנים. כולם מבינים את רמת הפגיעה ועדיין שולחים אותם להתמודד מול הגופים הבירוקרטיים. חלק מניצולי הנובה התאבדו.    הזמן תמלול
17/04/2024,   גלי צה"ל ,  דבורה עידן, אמו של צחי עידן שנמצא עדיין בשבי החמאס בעזה, תושבת נחל עוז - הבן צפוי לציין השבוע יום הולדת 50. מספרת על התמודדות המשפחה מאז החטיפה ב-7/10.     הזמן תמלול