הרופא המומחה לרפואה פנימית דר' חוליו ויינשטיין - המומחה לסוכרת ביה"ח וולפסון
 
סוג מדיה:  רדיו
מקור:  רשת א
תאריך:  25/01/2015
שעה:  10:05:25
תכנית:  רופא תורן
אורך:  14:56
מרואיינים:  רם תדמור
 
בכל שאלה או בקשה התקשרו לטל. 03-5635014
או במייל ל - מחלקת שירות לקוחות
תמלול    הסתר
קטע מתוך ראיון ;
רם תדמור ; שלום רב לאורח התוכנית, המומחה לרפואה פנימית, הרופא והחוקר הד"ר חוליו ויינשטיין, שלום רב. בוקר נעים. ברוך הבא.
ד"ר חוליו ויינשטיין ; שלום. בוקר טוב לך ולמאזינים.
רם תדמור ; נזכיר, הד"ר ויינשטיין הוא מומחה המרכז הרפואי וולפסון, לטיפול בסוכרת. מנהל היחידה לטיפול בסוכרת בבית החולים. אנחנו נבקש בראשיה של הדברים , ד"ר ויינשטיין, לשמוע על פגש מעניין בהמשך השבוע הזה שבו תדונו, אתה ומומחים חברים תחת הכותרת הרצף הטיפולי. למה הכוונה?
ד"ר חוליו ויינשטיין ; הכוונה היא, אנחנו מודעים לכך שיש לנו איזה בעיה כאשר חולה סוכרת מגיע לבית החולים. לא בעיה אחת בלבד, אלא מספר בעיות שקשורות לסוכרת, שאנחנו אמורים לשפר ולהתגבר על הבעיות האלה. קודם כל, האבחון, האיתור.
אני שמתי לב , גם חברי לעבודה שמשום מה, רבים מהם החולים שנמצאים בטיפול של , ברפואת המשפחה, רמות הסוכר בדם שלהם אינן תקינות משום מה, הרופא לוקח לו זמן, לפעמים שנים לקחת אדם כזה ולאבחן אותו כחולה סוכרת. אני בדקתי את הנושא הזה באופן מדעי. פרסמתי שני מאמרים שבהם בדקתי את ההבחנות של סוכרת במהלך אשפוז בבית החולים, במשך 3 חודשים. במקביל לנתונים של המעבדה אכן מצאתי, שיש פער גדול בין האנשים שיש להם סוכרת ולאנשים שמאובחנים כלוקים בסוכרת. הפער הזה הוא לפעמים מאד משמעותי.
רם תדמור ; איכשהו נופלים בין הכיסאות.
ד"ר חוליו ויינשטיין ; איכשהו הרופאים, אחיות, כל מי שמטפל ברפואה בבית החולים לא מודע מספיק למספרים שמחייבים אותו לאבחן סוכרת. אני בדקתי את זה באשפוז. פרסמנו את זה בעתון מדעי. כנראה שזה תופעה בין לאומית. בדקנו את זה גם בחדר המיון. כלומר, בדקנו אנשים שהגיעו לחדר מיון, לא חשוב מאיזה סיבה, ואמרו שאין להם סוכרת, אבל בכל זאת הבדיקה שנלקחה במיון היתה לא תקינה מבחינת הסוכר.
רם תדמור ; אחד ההסברים שאני יכול לתת, לפחות במה ששייך למיון זה שאולי הם הגיעו בגלל דבר שנשמע הרבה יותר מפחיד.
ד"ר חוליו ויינשטיין ; בדיוק.
רם תדמור ; התלוננו על לחץ בחזה.
ד"ר חוליו ויינשטיין ; נכון.
רם תדמור ; פתאום צנחתי. פתאום סחרחורת ונפלתי אז ישר חושבים על הדברים הכי דרמטים.
ד"ר חוליו ויינשטיין ; נ כון.
רם תדמור ; אקוטים, פטאלים. ושוכחים שגם סוכרת יודעת להרוג.
ד"ר חוליו ויינשטיין ; זאת לא סיבה לשכוח ולהזניח את הסוכרת. זאת אומרת, כאשר אתה בא לעשות , למוסך, אתה מגיע עם האוטו , אתה חושב שהבטריה לא בסדר. אוקיי. משהו אתה מרגיש באוטו לא תקין. המוסכניק צריך להתייחס לתלונה שלך ולבדוק, לא רק את הבטריה. יכול להיות שאתה אומר שהבטריה לא בסדר. אבל מה שאתה מרגיש זה בא מכיוון אחר לגמרי. כאשר אני היייתי תלמיד בשנה רביעית רפואה, אני זוכר את הפרופ' שאמר לנו -כאשר החולה מתלונן על איזה בעיה , תסתכלו גם על הפנים שלו, על הידיים שלו. למשל, אם החולה אומר יש לי כאבים בכבד, אבל הוא מצביע על הצד השמאלי של הבטן,ה רי שהוא לא יודע איפה הכבד. זה לא בדיוק הכבד שכואב לו. לכן צריך להסתכל ,כאשר אתה בודק חולה. הוא הגיע בגלל שיש לו ציפורן חודרנית, בכלל לא קשור, אבל עשית לו בדיקת דם. בדיקות דם לסוכר לא תקינה, זה הזמן לבוא לחולה , להגיד לו; תשמע, יש לך בעיה שאין סוכר. יש לך סכרת. יש לך טרום סכרת. אבל הבדיקה הזו לא תקינה והיא מחייבת טיפול. אנחנו בדקנו את המלצות שניתנו לאנשים .בדקנו את ההמלצות שהרופאים נתנו לחולים כאשר שוחררו הביתה. זאת אומרת, אני חוזר, לקחנו את הגיליונות של החולים שפנו לחדר מיון, לא משנה מאיזה סיבה. בין ההבחנות הידועות שלו, לא היתה סוכרת כמחלה ידועה. ובכל זאת, רמת הסוכר בדם לא היתה תקינה. מצאנו כמה מאות כאלה במשך חודש. בדקנו גם אחר כך, מה היתה ההתייחסות של הרופא המשחרר הביתה לגבי אותה בדיקה ומצאנו שבשמונים ומשהו אחוז במקרים אין שום התייחסות. במעט שיש..
רם תדמור ; זה לא רק שרופא המשפחה לא מודעים דיים, או מתייחסים יותר לקטסטרופה, אלא גם חבריך בבית החולים.
ד"ר חוליו ויינשטיין ; בדיוק.
רם תדמור ; מתייחסים יותר לקטסטרופה ופחות לדברים כרונים מסוג סוכרת.
ד"ר חוליו ויינשטיין ; כן.ג ם במיון וגם באשפוז, וגם בקהילה. זאת אומרת, זו התופעה. זה אחד הדברים שאנחנו רוצים לדון באותה ישיבה. אבל חוץ מזה, אנחנו רוצים לבדוק גם הרבה פעמים חולה מגיע לבית החולים ומקבל טיפול, למחלה שבעטיה אושפז וגם לסוכרת. לפעמים יש צורך לשנות את הטיפול שהחולה קיבל בקהילה, בגלל שהסוכרת החמירה. לפעמים אותה סוכרת שהצריכה טיפול נמרץ יותר בזמן האשפוז, כאשר החולה משתחרר לביתו יכולה לחזור לטיפול שהיה לפני האשפוז, כי יש קשר בין הדברים. יש קשר בין סיבת האשפוז ורמות הסוכר בדם. למשל, חולה יכול להיות מאוזן מצויין עם הסוכרת שלו בעזרת , סתם אני אומר, שני כדורים ביום. ופתאום הוא מפתח דלקת ריאות. הדלקת ריאות הזו מצריכה אינסולין מהגוף שלו בכמות כזאת שהחולה לא יכול לתת לכן, רמות הסוכר בדם עולות לערכים מאד גבוהים. על כן, הרופאים באשפוז מטפלים בחולה הזה באינסולין, ..
רם תדמור ; .. לא ברור..
ד"ר חוליו ויינשטיין ; לא. לא חשוב. נותנים לו אינסולין, מספר זריקות ביום. מגיע היום שהחולה צריך להשתחרר. אז הם שואלים את עצמם - מה עכשיו? אני אתן לו את הטיפול שהוא קיבל בבית, או אני אתן לו את הטיפול שקיבל כאן בזמן שהיה לו דלקת ריאות.
רם תדמור ; יפה ששואלים. מה התשובה?
ד"ר חוליו ויינשטיין ; התשובה צריכה להיעזר. התשובה מחייבת את הבדיקה של ההמוגלובין וואן סי, כי הוא זה שנותן את התמונה מה היה , האם החולה היה בסדר עם שתי הכדורים האלה? היה מאוזן? או, שבאמת רמות הסוכר עלו זמנית, רק בגלל דלקת הריאות ועכשיו אני יכול להחזיר אותו לכדורים.
רם תדמור ; עושים את .. הזה?
ד"ר חוליו ויינשטיין ; זהו . אנחנו גם את זה בודקים. אנחנו יודעים שיש עליה בביצוע הבדיקות. יש חוזר מנכ"ל שאנחנו ביקשנו והמלצנו בפניו להוציא מן חוזר כזה לכל הארץ, לכל בתי החולים שלא ניתן לשחרר חולה סוכרת הביתה ללא הידיעה של מה ההגלובין וואן סי. אי אפשר להמליץ לחולה. אתה לא יכול לדעת מה להגיד לו. מה לטובתו להמשיך טיפול כזה, או לקחת טיפול אחר בלי הטיפול הזה. אנחנו באמת רואים שיש עליה בביצוע הבדיקה בבתי החולים השונים אבל זה עדיין רחוק מלהגיע למאה אחוז מהחולים.
רם תדמור ; אתה מברך על העליה, אבל אתה אומר; זה לא מספיק.
ד"ר חוליו ויינשטיין ; זה לא מספיק. זאת אומרת, עדיין יש רופאים שמשחררים את החולים האלה על סמך ניחוש, על סמך תחושה, כאשר אפשר היה וצריך היה לשחרר אותם על סמך נתון מדוייק. וזה דבר נוסף שאנחנו נדון בו. איך לעקוב? זאת אומרת, איך..
רם תדמור ; .. איך ממשיכים מעקב גם שהמטופל יצא מבית החולים?
ד"ר חוליו ויינשטיין ; נכון. איזה חולי הסוכרת חייבים להיות במעקב במרפאת סוכרת. עשינו חישוב, הנתונים מראים שאם כל חולי, כבר המספר רופאי הסוכרת שיש בישראל, ביחס למספר חולי הסוכרת וכאשר לוקחים בחשבון שכל ביקור לוקח 20 דקות לפחות, המפגש רופא -חולה, הרי שמספר של הרופאים שמטפלים בסוכרת בישראל הוא, מסוגלים לטפל רק ב-10 אחוז מהחולים כמו שצריך.
רם תדמור ; בכל היתר מטפלים מי?
ד"ר חוליו ויינשטיין ; 90 אחוז מהחולים נמצאים בטיפולם של רופאי המשפחה.
רם תדמור ; ופנימאים?
ד"ר חוליו ויינשטיין ; פנימאים, רופאי משפחה, רופאים כלליים, לא משנה.
בקהילה - לא במרפאת סוכרת.
רם תדמור ; בוא נעשה מזה כותרת עיתונאית; 90 אחוזים מחולי הסוכרת אינם מטופלים כהלכה -זו השאלה?
ד"ר חוליו ויינשטיין ; לא. לא אמרתי את זה. לא אמרתי שאינם מטופלים כהלכה. אמרתי -אינם מטופלים במרפאות סוכרת. הם יכולים להיות מטופלים מצויין אצל רופאי המשפחה, אבל זאת המציאות. לא ניתן, גם אם ניקח את כל רופאי הסוכרת ונעביד אותם שני משרות ביממה ברציפות, לא נשים להם הפסקה באמצע, הם יעבדו 16 שעות ביממה כולם ביחד, כל אחד במקומו, לא יפסיקו לראות רופאי חולי סוכרת, הרי שאז נכפיל את המנה שלהם. עדיין שמונים אחוז מחולי הסוכרת ישארו ללא טיפול של רופאי סוכרת.
רם תדמור ; כמה יש בארץ רופאי סוכרת?
ד"ר חוליו ויינשטיין ; יש כ-200 רופאי סוכרת.
רם תדמור ; צריך 2000?
ד"ר חוליו ויינשטיין ; לא בטוח שבאמת צריך שכל חולי הסוכרת יטופלו על ידי מומחים לסוכרת, לכן כתבנו. אנחנו רוצים בפגישה הזאת גם לכתוב את הקריטריונים שאני מעריך שהם יהיו כאלה שלמשל, חולי סוכרת מסוג 1 - שיהיו בטיפול אצל המומחים. חולי סוכרת שיש להם סיבוכים או שמטופלים באינסולין, או שאינם מאוזנים למרות הטיפול עברו 3 , 6 חודשים עדיין רופא המשפחה לא הצליח להביא אותם לאיזון סביר, אז יש מקום להעביר אותם לטיפול אצל מומחים וכן הלאה. כתבנו. אני מניח שאנחנו נכתוב. אני כתבתי את הטיוטה שלי עבור חברים. זו תהיה פגישה של נציגים של ד"ר דיקר שהוא יו"ר איגוד רפואה פנימית, ופרופ' וינקלר שהוא יו"ר רופאי המשפחה. אנחנו מטעם המועצה הלאומית לסוכרת, כל אחד יבוא עם הפתקים שלו מוכנים עם הטיוטות.
5 אייטמים אחרונים של רם תדמור
שנה מרואיינ/ת: רם תדמור
 
09/05/2017,   רשת א ,  הרופא הפנימאי פרופ' ראובן צימלכמן מנהל מח' פנימית ו' בביה"ח וולפסון, והמכון ליתר לחץ דם במרכז הרפואי וולפסון, ראש המרכז הקרדיווסקולרי לב יכלי דם באוני' ת"א ביה"ס לרפואה ע"ש סאקלר , ראש האגף הפנימי בוולפסון ןמנהל המכון לאיכוץ ברפואה של הר"י - היבטי רפואה מ    צפה
06/04/2017,   רשת א ,  האונקולוגית הבכירה הרופאה דר' מאיה גיפס מהמכון האונקולוגי ביה"ח שערי צדק ירושלים והמרכז הרפואי ירושלים - מחלת הסרטן אבחון טיפול מניעה ועדכונים משדה המחקר    צפה
28/03/2017,   רשת א ,  הרופא הפנימאי הפרופ' ראובן צימלכמן מנהל מח' פנימית ו' והמכון ליתר לחץ דם בביה"ח וולפסון , ראש המכון קרדיווסקולרי לכלי דם באוני' ת"א בביה"ס ע"ש סאקלר ומנהל המכון לאיכות ברפואה של הר"י    צפה
26/02/2017,   רשת א ,  פרופ' חוליו וינשטיין, מומחה לרפואה פנימית מהמרכז הרפואי וולפסון, מנהל היחידה לטיפול בסוכרת בבית החולים - התייחסות למחקר שפורסם בהארץ על תוקפן של תרופות ולכנס של מרכז DMC בנושא חידושים בתחום הטיפול בסוכרת. בשיתוף פרופ' איתמר רז וד"ר מאיה איש-שלום, נדב סיגמ    צפה
01/01/2017,   רשת א ,  הרופא הדרמטולוג הדר' יוסף שירי מומחה שירותי בריאות כללית מנהל יעוץ המומחים בתחום רפואת העור בת"א    צפה