רומי נוימרק: סדרת הכתבות על במוח האנושי - מכשור המאפשר לחולים להזיז חפצים בכוח המחשבה. שי ראשוני - עמותת פרס לחיים, חולה ALS , פרופ' נתן אינטרטור - אונ' ת"א, נטע זך , חגית אלון , מירי פולצ'ק - IBT , הארגון הישראלי לטכנולוגיות מוח
 
סוג מדיה:  טלויזיה
מקור:  ערוץ עשר
תאריך:  13/01/2016
שעה:  20:28:03
תכנית:  חדשות - ערוץ 10
אורך:  10:45
מרואיינים:  מתן חודורוב, אור הלר, ספי עובדיה, רומי נוימרק, נפתלי תשבי
 
בכל שאלה או בקשה התקשרו לטל. 03-5635014
או במייל ל - מחלקת שירות לקוחות
תמלול    הסתר
תמר איש שלום : אנחנו ממשיכים אל פרק המגזין בסדרת הכתבות סיפורים מהקופסה של נעמי נוימרק על סודות המוח האנושי, הפרק הרביעי והאחרון. נושא הפרק הערב יישמע אולי כמו מדע בדיוני, אבל לדעת רוב החוקרים זהו היישום העתידי החשוב ביותר של הבנת המוח האנושי חיבור בין המוח האנושי לבין המכונה. שי שבסובל ממחלת ה-ALS ניוון שרירים, מתקשר היום עם העולם באמצעות מחשב שמחובר למוחו וכפי שתראו מיד המחשב הזה מאפשר לו היום גם להזיז חפצים בכוח המחשבה. סיפורים מהקופסה , הפרק הרביעי בסדרת הכתבות של רומי נוימרק תחקיר ענבר גולן הנה..
רומי נוימרק : שעת צהרים בבית משפחת ראשוני שברמת השרון. כרגיל כששי רוצה הגיד משהו כולם מחכים בסבלנו עד שהוא יסיים להקליד.
שי ראשוני - מנכ"ל עמותת ,"פרס לחיים" חולה במחלת
ה-ALS: כרגע אני אספק בלהגיד שהחיים יפים,
רומי נוימרק : המצלמה שעל צד המחשב קולטת את תנועות העיניים שלו כשהוא מרכיב מילים ומשפטים .
|פרופ' נתן אינטרטור - אוני' ת"א - מייסד ומנכ"ל
NEUROSTEER : אני מצמיד את הסרט למצח ואני רואה שהסיגנל הופך להיות ברור..
שי ראשוני : יותר נמוך.
פרופ' נתן אינטרטור : יותר נמוך אוקיי יופי תודה . בוא שי תן לנו את המוח שלך בבקשה.
רומי נוימרק : מחלת ניוון השרירים הקשה ה-ALS התפשטה בגופו של שי לאט ובעקביות. השלב הבא הוא שיתוק מוחלט.
שי ראשוני : בלי היכולת לתקשר מחשבות חופשיות אני לא ארצה להיות פה.
רומי נוימרק : עד היום שי חיפש וגם מצא פתרונות והוא לא מתכוון לעצור.
פרופ' נתן אינטרטור : המצב זה של לוקט אין "נעול" שבו אנשים בעצם עם מוח תקין אבל לא מסוגל לתקשר זה עולם ומלואו שצריך לטפל בו וזה הופך אותו לנייד לחלוטין. אוקיי יש לנו הפסקת חשמל מה עם שי, הפסקת חשמל? אתה רואה שי לא הכל אנחנו יכולים לפתור..
רומי נוימרק : אבל בהנחה שיש זרם שי שולט היטב בכדור הזה בעזרת גלי המוח שלו.
פרופ' נתן אינטרטור : העלאת ריכוז מזיזה את הכדור קדימה והורדת ריכוז מתחת לסף מזיזה את הכדור אחורה. ואני רואה שי שאתה באמת בשליטה יפה, גם יכול להעלות את הריכוז וגם יכול להוריד את הריכוז שזה פשוט מדהים.
פרופ' נתן אינטרטור : אני יכול להגיד מתי בן אדם שמח ויש לנו הרבה מאוד דוגמאות שבהן אנחנו מראים לאנשים תמונות של בני משפחה שהם אוהבים, אנחנו רואים תגובה מוחית מאוד מאוד חזקה.
רומי נוימרק : ורגשות הם לגמרי הדבר הבא בתחום שכבר מזמן אינו מדע בידיוני. הממשק בין המוח למחשב..
בחמש השנים האחרונות משותקים ברחבי העולם לומדים להפעיל גפיים ביוניות לקול תשואות הקהל ואפילו לנהוג במכונית באמצעות מחשבה בלבד, ללא מגע יד אדם, ככל שהטכנולוגיה והמחקר יתקדמו המכשירים החדשים, שילוב של אדם ומכונה ימלאו את העולם
פרופ' נתן אינטרטור : במאה ה-21 אני רוצה לדעת שהטייס שמטיס כרגע את המטוס שלי הולך להירדם אני רוצה לדעת שהתלמיד לא מרוכז. אני מצפה שאנשים יהיה להם פלסטר מאוד פשוט מאוד קטן מאוד דק, שקוף שמנטר לנו את המוח והוא יעזור לנו לכל דבר.
שי ראשוני : מה חדש עם פרס הטכנולוגיה?
נטע זך - מנהלת תחום המחקר עמותת פרס לחיים : האמת שיש הרבה התקדמות. היום אין לך הרבה חורים אולי מחר? מחר אחרי הצהרים?שי ראשוני : שלישי אחה"צ פנוי,
חגית אלון - עמותת פרס לחיים : היי שי..
שי ראשוני : היי חגית מה נשמע?
חגית אלון : הכל טוב.איך אתה?
שי ראשוני : מצוין. בדיוק סיימתי אימון ריצה..
חגית אלון : מקווה שהגעת לתוצאה טובה..
שי ראשוני : סביר. מה חדש עם האפליקציה?
רומי נוימרק : בכוח המוח שלו שי חולש ביד רמה גם על העמותה שפועלת לחפש אחר תרופה ל-ALS.
שי ראשוני : כמה משתמשים יש כרגע?
חגית אלון : אז עכשיו יש משהו ממש קרוב ל-80 חולים שמשתמשים באפליקציה ובערך כפול מזה אנשים בריאים שתרמו מהמידע שלהם.
רומי נוימרק : בישראל בניגוד לארצות הברית ולאיחוד האירופי היזמים בתחום מחלות המוח נאלצים לקושש בעצמם את התקציבים העצומים הדרושים לכל פיתוח חדש.
מירי פולצ'ק - מנכ"לית IBT : אם בסטארטאפים בכלל יש סיכויים אפסיים להצליח או להתרומם בשלבים הראשונים במוח בכלל זה מאוד מאוד מאוד קשה. ואנחנו כאן בעצם בשביל להביא אותם למצב שהם יכולים לעמוד מול משקיעים ולגייס את המימון, לקדם את הפתרון שהם רוצים לפתח.
עומרי ברג - יזם בקבוצת RECOVER : עכשיו תצביעי כלפי מעלה עם האצבע המורה ותסובבי אותה מסביב..
רומי נוימרק : ככה?
עמרי ברג : כן. עכשיו אני יכול להחליף את זה גם ליד הזאת, זה אחת המתודולוגיות השיקומיות שקיימות בשוק היום ואנחנו בעצם משדרגים אותם לטכנולוגיה הזאת. היום את שמה מראה על השולחן
רומי נוימרק : כן
עמרי ברג : מסתכלת על ההשתקפות של היד הטובה שלך במראה ואמורה להאמין שזאת היד הפגועה שלך מה שאת רואה בהשתקפות.
רומי נוימרק : אוקיי
עמרי ברג : זה מתודולוגיה שיקומית שנקראת "מירורינג"
רומי נוימרק : כרגע בתכנון מציאות מדומה לצרכי שיקום. אבל על המדף כבר נמצאים משקפיים כאלה שמדמים את נבכי המוח לקראת ניתוח. היזמים ישראלים.
* - תרגום מאנגלית : תחבוש אותם ואני אראה לך, זה כלי טוב מאוד שעוזר לנו להתכונן לניתוח ולהכוונן בצורה טובה..
רומי נוימרק : עוד חברות טכנולוגיה ישראליות שהוציאו מוצרים לשוק ממפות את פעילות התאים האפורים ומציעות טיפולים חדשניים לזעזוע מוח, דיכאון וגם אלצהיימר.
* - תרגום מאנגלית : זה דבר נוסף, בסדר?
רומי נוימרק : אז אם אנחנו יודעים מספיק על המוח כדי להצליח לקורא מחשבות ולתקן אותו בעזרת המחשב,
* - תרגום מאנגלית : אני מחייך עכשיו אני עצוב. אתה מתחיל ללכת..
רומי נוימרק : למה שהמחשב לא ילמד מאיתנו במקום רק למלא פקודות.
* תרגום מאנגלית : היי מתוקה אני מחייך אלייך.. היא לא מעתיקה ממני את החיוך, היא מגיבה לחיוך שלי.
רומי נוימרק : פרופ' זאגר מניו זילנד השתמש בדמותה של בתו הקטנה כדי לתכנת ילדה וירטואלית חמודה בדיוק כמוה שסוגלת להעביר לו מסרים גם בזמן שהוא מרצה על הבמה.
פרופ' זאגר - תרגום מאנגלית : לדוגמה אני אנטוש את התינוקת.. זה בסדר מתוקה זה בסדר.. או...
פרופ' נפתלי תשבי - האוני' העברית : כל האלמנטים האנושיים או הביולוגיים המובהקים כמו רגשות וכמו אינטואיציה וכמו יצירתיות וכמו כל מיני דברים אחרים שאנחנו חשבנו שזה מייחד רק אותנו אנחנו יודעים היום לחקות את זה
רומי נוימרק : והשלב הראושן אתם יודעים נוסחה מתמטית
ד"ר גורן גורדון - מעבדת הסקרנות אוני' ת"א : והדבר הכי חשוב בסקרנות זה שתגמול שווה לכמה למדת בריבוע. אז אתה משנה את ההתנהגות כדי ללמוד יותר. אני קורא לזה מעגל הסקרנות. רגשות אחרים כמו אהבה ופחד ודברים כאלה יותר קשה..
רומי נוימרק : מה הוא אומר לך שאנחנו משעממים אותו?
ד"ר גורן גורדון : לא משעממים הוא רוצה קצת תשומת לב כמו תינוקות. הוא עושה טאי-צ'י עכשיו. זה ג'ורג' ,זה רובוט חדש במעבדה שלנו . הוא מאוד מאוד חמוד הוא מאוד חמוד
רומי נוימרק : זה כמו להביא את הילד לעבודה
ד"ר גורן גורדון : זה ממש ככה כן.
רומי נוימרק : ד"ר גורן גורדון הגיע מאוניברסיטת אמ-איי-טי לאוניברסיטת ת"א כדי להקים פה מעבדה לסקרנות כמו באמריקה.
ד"ר גורן גורדון : כאן זה מגרש המשחקים של הרובוטים אנחנו ע ושים פה משחקים של ילדים, ולראות לתת להם להיות סקרנים לראות מה הם ילמדו עם זה.
רומי נוימרק : בני הדודים של ג'ורג' עברו סטאז' בגני הילדים המיוחדים שבבוסטון כדי לעזור להם ללמוד שפה שנייה ולייצר קשר חם.
ד"ר גורן גורדון : היה ילד אחד שפשוט היה מאד מאוד סגור ולכ מה שהוא דיבר הוא רק לוחש באוזן והוא מאוד מאוד סגור, ו אחרי 4-5 מפגשים עם הרובוט היה פשוט מפגש אחד שהוא פשוט הסתכל על הרובוט וחיבק את הרובוט.
פרופ' דינו - חוקר נוירו שיווק ונוירו כלכלה : אז מה זה הצעצוע הקטן הזה..
ילדים : מוח..
פרופ' דינו לוי : אני תכף אתן לכם להחזיק אותו הוא שוקל בערך כמו שתרגישו. משהו כמו קילו שלוש.. קילו וחצי.
רומי נוימרק : ילדי ג' 1 בבית הספםר בין ההדרים שבשרון לומדים היום שיעור ראשון על המוח באדיבות אבא של עומר, פרופ' לוי שהגיע במיוחד מהמעבדה.
פרופ' דינו לוי : אתם יודעים מה זה?
ילדים : תא עצב.
פרופ' דינו לוי : מה זה? נכטו זה תא עצב אחד. מישהו יודע כמה תאים י ש לנו בדבר בדבר הזה ? למעלה ממאה מיליארד תאים.. אז רגע גמרתם לשחק עם המוח
רומי נוימרק : המוח שלנו אינו עוד הקופסה השחורה כפי שכינו אותו לפני שנים. אבל בכל יום שעובר הידע שאנחנו פענחים ממנו גדל ויחד איתו גם הבילבול. כמה ממאפייני החיים כפי שהיכרנו אותם עתידים להשתנות.
פרופ' דינו לוי : מה שאת צריכה בסך הכל להתרכז ולדמיין שאת דוחפת את הכדור קדימה.
רומי נוימרק : בזמן שהילדים האלה יגדלו והחוקרים יפצחו נבין עוד אזור עוד קשר, עד נוירון. כמה מסובםך להרכיב את הפזל הזה לכדי תמונה שלמה שהיא האיבר המופלא הזה, המפקד העליון של הגוף האנושי.
תמר איש שלום : שלום רומי.
רומי נוימרק : שלום תמר ערב טוב.
תמר איש שלום :במהלך השבוע הזה באמת הראית לנו את החידושים האחרונים בתחום והתגליות האחרונות אבל המירוץ נמשך.
רומי נוימרק : בהחלט ,זה ממש המרוץ לחלל של ימינו אנו, אנחנו מדברים על האיחוד האירופי מול ארצות הברית. הצהרה של ברק אובמה ב-2013 מעין הציתה את המירוץ הזה, בארצות הברית מתמקדים בעיקר בניסיונות למצוא פתרון למחלות כמו האלצהיימר, מחלות אחרות בגלל שהאוכלוסייה הולכת ומזדקנת הופכות להיות יותר נפוצות, מושקעים בזה מיליארדי דולרים באיחוד האירופי לעומת זאת מנסים למפות את המוח באמצעות מחשבי על של IBM בעיקר קוראים לזה המוח הכחול, להגיד בדיוק מה כל תא עושה ומה בדיוק בקישוריות ביניהם. אני חושבת שמעניין אחרי השבוע הארוך הזה ובאמת כל השאלות שהעלינו לאוויר, היו גם הרבה שאלות מוסריות שקשורות לאיך החיים שלנו הולכים להיראות, דווקא שיתוף פעולה בין מדענים בכל העולם, זה כנראה מה שיביא את הפתרון ואת הפיצוח המלא של המוח וזה צפוי בשנים הקרובות.
תמר איש שלום : רומי תודה רבה שהפעלת לנו הרבה מאוד נוירונים במוח במהלך השבוע הזה ובעניין רב, תודה.
רומי נוימרק : תודה.
5 אייטמים אחרונים של מתן חודורוב
שנה מרואיינ/ת: מתן חודורוב, אור הלר, ספי עובדיה, רומי נוימרק, נפתלי תשבי
 
25/04/2024,   רשת 13 ,  מתן חודורוב: יוקר המחייה - הדלק יתייקר. הבנזין לא התייקר אלא היחלשות השקל מול הדולר ועדכון מס הבלו בהתאם לאינפלציה ומדד מחירים לצרכן. יתייקרו מוצרי החלב בפיקוח לאחר החג. המשכורות לא עולות, שחיקה בכוח הקנייה.    רכוש תמלול
25/04/2024,   רשת 13 ,  מתן חודורוב העלאות מס, היחלשות השקל מול הדולר בצל המתקפה האיראנית. מדד המחירים לצרכן. - התייקרות הדלק. תעריף הדלק והבנזין, מוצרי חלב מתייקרים. יבואניות אחרות ייקרו מוצרים אחרי פסח ההכנסות של משפחות רבות בישראל עדיין מעורערות.    רכוש תמלול
25/04/2024,   רשת 13 ,  מתן חודורוב, קרן האקלים של המיליארדר ג'ף בזוס הודיעה כי לא תשקיע בישראל בעת הנוכחית בצל המלחמה ד"ר אלכס קומן, פרשן כלכלי בכיר, האקדמית ת"א יפו,    צפה
21/04/2024,   רדיו ללא הפסקה ,  אמיר אייל, יו"ר חב' אינפיניטי השקעות - מביא את נתוני סיום יום המסחר בבורסה לני"ע שבתל-אביב; על רקע הדיווחים לפיהם חב' SNP הורידה את דירוג האשראי במדינה, כשבפועל נראות עליות בולטות במסחר; ואישור הסיוע    רכוש תמלול
21/04/2024,   רדיו ללא הפסקה ,  ראיון עם אלון סטופל, היו"ר הנכנס של רשות החדשנות, לרגל השקתה של קרן יוזמה 2.0 הפועלת בתחום הסטארט-אפים כחלק מהענף של ההייטק הישראלי    רכוש תמלול